Tips voor centrale verdedigers

Laatst bijgewerkt door Erwin op

Als centrale verdediger speel je een centrale rol in de verdediging. Je krijgt te maken met heel veel verschillende onderdelen van het voetbal. Ieder foutje dat je maakt kan een tegendoelpunt betekenen. Daarom is het belangrijk dat je letterlijk én figuurlijk stevig in je schoenen staat!

Maar, hoe kun je je nou als centrale verdediger verbeteren? Waar moet je als centrale verdediger nu specifiek op letten? Zowel in de wedstrijd als op de training. Als je écht graag een betere centrale verdediger wilt worden, dan raden wij je aan de tips uit dit artikel te lezen, te bestuderen én toe te passen. Beter voetballen heeft namelijk alles te maken met mindset.

 

Als je onze algemene aanwijzingen die wij voor verdedigers nog niet hebt gelezen hebt, dan raden wij je aan deze eerst te lezen. Hieraan staan een aantal basisadviezen voor verdedigers.

 

De tips in dit artikel zijn een aanvulling hierop. Deze zijn speciaal voor centrale verdedigers. Dus ben je een centrale verdediger, én wil je graag beter worden? Lees dan verder en doe er je voordeel mee!

 

Tip 1: Sliding tackle is het  laatste redmiddel

Als centrale verdediger is het belangrijk dat je zo lang mogelijk op de been blijft. Op het moment dat je een sliding tackle inzet, kun je niet meer corrigeren. 1 schijnbeweging van de aanvaller op het moment dat je de sliding inzet en je bent weg als verdediger. Daarom moet een sliding (op de bal!) pas als laatste redmiddel worden in gezet. En als je ‘m dan inzet dan moet je echt 100% voor de bal gaan. Wees je ervan bewust dat er slimme aanvallers zijn, die wachten op het moment dat je als verdediger een sliding tackle inzet.

 

If you don’t concede any goals you’ll win more games than you lose [Bobby Moore]

Hoe maak je een goede sliding tackle?

Een sliding tackle moet je altijd vanuit een zijwaartse positie inzetten. Zo heb je de meeste kans dat je de bal op de goede manier raakt. Nooit van achteren, omdat dan de kans op een overtreding zeer groot is. Onderstaand filmpje laat goed zien hoe je een slide tackle uitvoert. In deze video zie je onder meer, dat het ’t meest comfortabel om eerst over de over de grond te glijden. Zodra je de grond raakt, kun je de bal wegspelen. Doe je het in de omgekeerde volgorde, dan heb je de kans dat een overtreding begaat. Dat komt omdat je dan minder beheersing hebt.

Let ook op de opbouw van de oefeningen. Eerst oefen je zonder een tegenstander. Beheers je dit onderdeel goed, dan kun je onder hogere weerstand gaan trainen met een tegenstander die de bal heeft.

 

Tip 2 Train je zwakke been voor blokkeren schot (voorkom een eigen doelpunt!)

De eerste taak van een centrale verdediger is het voorkomen van doelpunten. Dat geldt dus ook voor eigen doelpunten. Te vaak zie je nog dat een eigen doelpunt wordt veroorzaakt, doordat een verdediger de bal met zijn zwakke been probeert weg te halen, of met buitenkant voet van zijn sterke been. Vervolgens belandt de bal dan helaas in de eigen goal.

Zie voor een voorbeeld onderstaande samenvatting van Vitesse-SC Heerenveen, waarin verdediger Daniël Hogh een eigen doelpunt maakt. Bij een voorzet vanaf de linkerflank probeert deze rechtsbenige verdediger de bal bij de eerste paal weg te halen met de buitenkant van zijn rechtervoet. Doordat hij de bal verkeerd raakt, belandt deze in het eigen doel. Als zijn linkerbeen sterker ontwikkeld was, had hij de bal eenvoudig met links tot hoekschop kunnen trappen….

 

Als je als centrale verdediger over een extra toegevoegde waarde wilt beschikken, dan is het trainen van je zwakke been een mooie uitdaging. Het gaat er helemaal niet om dat je nu een tweebenige speler zoals Wesley Sneijder wordt. Nee, het gaat erom dat je voldoende kracht en gevoel in je mindere been ontwikkelt! Zodat je in ieder geval een bal goed kan wegwerken en de bal niet in het eigen doel belandt.

Bijkomend pluspunt hierbij is dat je sliding tackle (zie Tip 1) met je zwakke been ook sterker wordt.

 

Tip 3 Centrale verdedigers “spreiden” in de opbouw

Zodra je, tijdens de opbouw, als centrale verdediger de bal ontvangt, is het belangrijk dat de centrale verdedigers “spreiden“. Dat wil zeggen dat ze uit elkaar lopen om het veld groter te maken. Op die manier ontstaan er meer ruimte op het veld en, als het goed is, komen er meer afspeelmogelijkheden. Ook betekent dit dat de tegenstanders meer ruimte moeten belopen om druk te zetten. Om dit nog wat beter uit te leggen hebben we hieronder 3 afbeeldingen toegevoegd, die uitleggen wat er bedoeld wordt.

 

centrale verdedigers opbouw deel 1

Centrale verdedigers opbouw deel 1. Centrale verdediger nr. 3 krijgt balbezit. Om ruimte te creëren gaan beide centrale verdedigers (nr. 3 en nr. 4) diagonaal uit elkaar lopen.

 

Centrale verdedigers opbouw deel 2

Centrale verdedigers opbouw deel 2. Zodra de spits van geel (nr. 9) druk gaat zetten op centrale verdediger nr.3 die balbezit heeft, bewegen de middenvelders (nr. 6, 8 en 10) de vrije ruimte in.

 

Centrale verdedigers opbouw deel 3

Centrale verdedigers opbouw deel 3. Doordat de centrale verdedigers uit elkaar zijn gelopen heeft centrale verdediger nr. 3 altijd de mogelijkheid om de andere centrale verdediger nr. 4 aan te spelen. Afhankelijk hoe de tegenstander druk zet, kan nr. 3 de middenvelders nr. 6 en 10 aanspelen. Het aanspelen van nr. 2 is de minst goede optie, omdat deze speler redelijk ‘klem’ staat in de opbouw.

 

Bij het spreiden tussen de centrale verdedigers hebben we nog het volgende aandachtspunt. Zorg ervoor dat je als centrale verdedigers niet op 1 lijn staat, of teveel naar voren rent tijdens de opbouw. Het is cruciaal om zoveel mogelijk rugdekking op elkaar te geven door ‘gestaffeld’ gepositioneerd te staan. Dit is belangrijk in verband met eventueel balverlies in de opbouw. Zie voor meer informatie hierover dit stukje over rugdekking geven.

 

Tip 4 Verbeter je balcontrole

Omdat de opbouw vaak bij de centrale verdediger begint, is een goede balcontrole erg belangrijk. Een slechte balaanname kan balverlies opleveren.

En als een centrale verdediger balverlies lijdt, dan is de kans groot dat de tegenpartij direct  een scoringskans krijgt. Het is als centrale verdediger dus cruciaal dat je meester over de bal bent. Je wil gewoon niet dat je een bal door een matige techniek, direct bij je tegenstander inlevert.

Doordat je meester over de bal bent, straal je ook rust uit in het veld. Kalmte aan de bal is een belangrijke kenmerk van een goede centrale verdediger. Virgil van Dijk is een speler die erg sterk en rustig aan de bal is. Dat heeft hem een toptransfer naar Liverpool opgeleverd:

 

 

Balcontrole trainen

Balcontrole is één van die onderdelen in het voetbal, die uitstekend te trainen zijn. Je kunt er met 2 of meer mensen op trainen; maar je kunt het ook heel goed zelf trainen. Zoek bijvoorbeeld een (blinde) muur op en begin met tegen de muur te schieten. Zodra de bal terugkomt, neem je deze aan en zorg je ervoor dat je ‘m weer zo snel mogelijk tegen de muur aan kunt spelen. Een bal kun je met het hoofd, de borst, de binnenkant voet, wreef of buitenkant voet aannemen. Over het algemeen is aanname met de binnenkant voet het eenvoudigst. Let op bij het trainen op balaanname op het volgende:

  1. Beweeg je voet bij de balaanname naar je lichaam toe (als je je voet naar de bal toe beweegt, is de kans groot dat je de bal wegschiet);
  2. Zet niet teveel spanning op je voet, door je voet ontspannen te houden zorg je ervoor dat je de snelheid van de bal wegneemt;
  3. Zie je lichaam bij een balaanname als een soort van gordijn en niet als een muur. Als je een bal hard tegen een gordijn aanschiet blijft de bal bij het gordijn liggen. Schiet je de bal tegen een muur aan, dan stuitert de bal terug;
  4. Probeer bij een balaanname in beweging te zijn en open te draaien. Dat wil zeggen tijdens/direct na de balaanname, naar de vrij ruimte toe bewegen voor een vervolgactie (bv. een pass of dribbel).

YouTube staat vol met allerlei video’s waarin de balcontrole wordt getraind. Wij hebben er 2 uitgezocht waarvan we vinden dat deze een toegevoegde waarde hebben:

 

Tip 5 Positiegevoel verbeteren

Centrale verdedigers spelen in de as van het veld. Voor de tegenstander vormen zij die blokkade voor de kortste weg naar het doel. Daarom is het zo belangrijk dat centrale verdedigers een goed positiegevoel hebben en hun ‘territorium’ verdedigen. Spitsen proberen namelijk centrale verdedigers weg te lokken uit het centrum. Door de ruimte die er dan ontstaat, kunnen andere spelers vrij voor het doel opduiken. Daarom mag een centrale verdediger, wat er ook gebeurt, nooit vergeten het centrum af te dekken. Dat moet als het ware ‘in zijn geheugen gegrift staan’.

Paolo Maldini en Alessandro Nesta van AC Milan waren 2 centrale verdedigers, die altijd het centrum in de gaten hielden. Zij waren er zich van bewust, dat ze de altijd het centrum goed moeten afdekken. Zie ook, ter inspiratie, onderstaande video over hun kwaliteiten:

 

 

Deze 5 gratis tips zijn speciaal geschreven voor centrale verdedigers. Maak er gebruik van! Voetbal is mindset, in onze slogan. En dat is ook zo! Dat betekent dus dat je er bewust mee bezig moet zijn. In het artikel “Meteen beter voetballen door de juiste mindset” vind je veel meer informatie hierover. Je kunt namelijk snel een betere voetballer worden, door met je mindset aan de slag te gaan.

Op de training, tijdens de wedstrijd. Maar ook thuis, in het restaurant of waar dan ook. Je kunt deze tutorial altijd raadplegen. Ook kun je inspiratie opdoen op YouTube. Wij zijn ervan overtuigd dat deze tips je echt helpen om een betere centrale verdediger te worden.

Wat vind je van dit artikel? Geef je mening:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *