Bijgewerkt door Erwin op

9 Tips om een goede keeper te worden

Als keeper speel je een cruciale rol binnen je ploeg. Als je het goed doet en uitblinkt, pak je punten voor jouw team. Terwijl een fout van jou, juist puntenverlies kan opleveren. Dat laatste, zien we regelmatig in de Eredivisie gebeuren. Keepers die al grabbelend onnodig tegendoelpunten incasseren. Kenners beweren dan ook dat, het keepersniveau in Nederland de laatste jaren daalt.

Maar, hoe zorg je er nu voor dat je als keeper aan deze “landelijke malaise” ontsnapt? Met andere woorden: “Hoe word je nou een goede keeper?”.

In dit artikel zet ik 9 tips op een rijtje, waarmee je gegarandeerd je niveau als keeper verbetert. Deze aanbevelingen zijn mede gebaseerd op mijn eigen ervaringen als keeper en op de tips van profkeepers.

 

1. Wees onverstoorbaar

Als een echte veldheer heeft de keeper op het veld het beste overzicht van iedereen. Dat is het allergrootste voordeel van keeper zijn. Doordat je goed overzicht hebt, kun je uitstekend anticiperen op wat er in het veld allemaal gebeurt.

Rust in je hoofd als keeper is daarbij essentieel. Dat geldt ook voor je gedrag. Wees onverstoorbaar. Daarmee straal je ook zelfvertrouwen uit. Dit is een enorm belangrijke basis tip.

Je ploeggenoten hebben er niets aan als ze een opgefokte keeper achter zich hebben staan. Het is ook niet nodig om zenuwachtig te zijn. Zoals gezegd, vanuit je goal heb je het beste overzicht.Keeper - onverstoorbaarGa maar na. Alle topkeepers van dit moment zijn een soort van ‘sfinxen’ op doel. Oblak, Courtois en Neuer blijven, wat er ook gebeurt, ten alle tijde rust en vertrouwen uitstralen. Dat is prettig voor jezelf, je teamgenoten en bovendien frustrerend voor je tegenstanders.

 

Mindfulness

Heb je er moeite mee om tijdens een wedstrijd rustig te blijven? Wellicht kan mindfulness je hierbij helpen. De laatste jaren lees je hier enorm veel over. Ook binnen de (top)sport is men zich bewust aan het worden van de voordelen van mindfulness.

Mindfulness betekent niets meer en minder dan dat je aanwezig bent in het huidige moment, het nu. Als keeper kun je ook van mindfulness profiteren. Doordat je een frisse ‘mind’ hebt verbetert je concentratie en heb je minder last van ‘ruis’. Je vindt als het ware je balans met keepen.

Er zijn volop mindfulness trainingen en oefeningen via het internet te vinden. Klinkt het voor jou een beetje zweverig? Dan zou je ook gewoon eens een boek over mindfulness kunnen lezen.

Het boek Running Buddha van Sakyong Mipham gaat over het verband tussen meditatie en hardlopen. Het boek gaat dan wel niet over voetbal en mindfulness, maar het laat wel zien wat de positieve invloed is van mindfulness op een individuele sport als hardlopen en andersom.

 

2. Zet je defensie neer

Een keeper heeft vanuit zijn doel het beste overzicht. Hij overziet alle 21 andere spelers, de bal, het veld en zichzelf. In verdedigend opzicht kan een keeper dus het beste zien waar het gevaar vandaan komt.

Overzicht keeper

Overzicht keeperVan een goede keeper mag je dus verwachten dat hij zijn defensie organiseert. Door aanwijzingen te geven aan de verdedigers, kun je als keeper vaak al voorkomen dat een tegenstander überhaupt gevaarlijk wordt.

Dat geldt zeker ook voor standaardsituaties zoals corners en vrije trappen. De defensieve organisatie is in deze gevallen in handen van de keeper. Als keeper moet je dan ook kunnen denken als een verdediger. Denk aan zaken zoals rugdekking en positioneel verdedigen.

Wil je meer weten over de basisprincipes van verdedigen? Onze tutorial ‘Hoe word je een goede verdediger?’ vormt een goed startpunt om meer te weten te komen over verdedigen.

 

3. Gebruik je voeten

Als keeper gebruik je natuurlijk het liefst je handen. Daar ben je het meest op getraind en in je handen heb je ook het meeste gevoel en controle. Toch vormt het voetenwerk een essentieel onderdeel van het keepersvak.

Als je het keeperswerk van bijvoorbeeld Manuel Neuer analyseert, dan zie je hem meer dan eens een save met zijn voeten verrichten.

Dat is ook logisch. In bepaalde situaties is een keeper sneller met zijn voeten bij de bal, dan met zijn handen. Het gaat dan vooral om laag geschoten ballen, die vlak langs het lichaam van de keeper worden geschoten.

Maar ook lage ballen die iets verder naast de keeper worden geschoten, zijn vaak beter met de voet dan met de hand te stoppen. Simpelweg omdat je met je hand er langer over doet om bij de bal te komen, dan met je voet.

Je kunt stellen dat je als keeper lage ballen, ongeveer maximaal ter hoogte van je gespreide armen, vaak ook (of zelfs beter) met je voeten kunt tegenhouden. Zie onderstaande afbeelding voor uitleg.

Keeper save voetenLage ballen die binnen het hierboven aangegeven gebied (tussen de grijze stippellijnen) worden geschoten, kun je als keeper prima met je voeten tegenhouden.

Aangezien er veel spitsen zijn die graag een lage bal direct langs het lichaam schieten, is het als keeper dus zaak hierop te trainen. Onderstaande video van ‘Pro-1 Goalkeeping’ geeft een goede uitleg hoe je op dit onderdeel kunt trainen.

Het gaat daarbij onder meer om het tegenhouden van de bal met je voeten, waarbij je tevens een goede lichaamsbalans houdt.

 

 

4. Controleer de 1 op 1 situatie

Bij het uitlopen kom je als keeper nogal eens in een 1 tegen 1 situatie met een veldspeler terecht. Cruciaal hierbij is dat je zolang mogelijk overeind blijft en pas naar de bal duikt op het moment dat de speler wil schieten.

Zodra je als keeper op de grond ligt, heb je geen controle over de situatie meer. Je moet dus op dat moment de goede keuze hebben gemaakt, door naar de grond en richting bal te gaan.

Controle is dan ook het sleutelbegrip in de 1 tegen 1 tussen keeper en speler. Om als keeper de controle te houden zijn de volgende punten van belang:

  1. Blijf zolang mogelijk rechtop en ga pas naar de grond/bal als je het zeker weet;
  2. Benader de speler met de bal met licht gebogen knieën en armen/handen, op die manier kun je snelst reageren;
  3. In het juiste geval benader je de speler dusdanig dwingend en kom je zo dichtbij, dat een lob/stiftbal geen optie is;
  4. Als je in deze ideale positie bent gekomen, dan begint het “psychologische spel”. Je wacht net zolang tot de speler schiet of een actie maakt en reageer je razendsnel. Een goed reactievermogen is hierbij cruciaal.

Bovengenoemde stappen worden ook besproken in de korte onderstaande video van ‘GoalKeeper School’.

 

Nu volgen 2 beknopte tips, specifiek gericht op de techniek van het duiken, dat ook een essentieel onderdeel van het keepen is.

 

5. Techniek duiken (1): Extra stap maken

Vaak zie je keepers vanuit stand naar de hoek duiken om een bal te pakken. Dat is een natuurlijke reactie. Een probleem hierbij kan zijn, dat je niet ver genoeg kunt duiken waardoor je de bal (net) mist.

Het zetten van een extra stap, voordat je duikt, kan hierbij zeker helpen. Het hoeft maar een klein stapje opzij te zijn. Maar hierdoor vergroot je wel de reikwijdte van je duik.

 

6. Techniek duiken (2): Duik op je zij

Een goede duiktechniek vereist dat je landt op je zij. In tegenstelling tot een duik, waarbij de keeper op zijn buik landt, kun je met een duik op je zij sneller reageren en duik je ook verder.

Te vaak zien we keepers die (half) op hun buik landen bij het duiken. Vaak heeft dit te maken met een stukje angst bij het vallen op de zij. Intensieve keeperstraining op dit vlak, helpt om deze angst te overwinnen.

 

7. Koop de juiste uitrusting

Meer nog dan veldspelers is het functioneren van een keeper afhankelijk van een goede uitrusting. Niets is vervelender dan slecht zittende keeperskleding of jeukende scheenbeschermers. Maar het allerbelangrijkste gereedschap van een keeper zijn keepershandschoenen.

Bij het kopen van de juiste keepershandschoenen en het onderhoud komt tegenwoordig nogal wat kijken. Voor een zeer uitgebreide handleiding voor het kopen en onderhouden van keepershandschoenen, verwijzen wij naar ons artikel ‘Hoe kies je de beste keepershandschoenen? ‘.

Daarin vind je nuttige tips die je helpen bij het uitzoeken van de juiste keepershandschoenen en ook hoe je ze het beste kunt onderhouden.

 

8. Voetbal regelmatig mee

Van een moderne keeper wordt verwacht dat je regelmatig ‘mee voetbalt’. Onder mee voetballen wordt dan verstaan dat de eerste opbouw bij de keeper begint. Maar ook het verwerken van terugspeelballen.

Door op traptechniek en spelhervattingen te trainen, verbeter je je meevoetballende capaciteiten. Maar juist door af en toe op een training met bijvoorbeeld een partijspel mee te voetballen, leer je beter een bal onder druk te verwerken.

Bovendien hou je op deze manier ook wat meer ‘feeling’ met je ploeggenoten, omdat je even niet de individuele keeper bent.

 

9. Positioneren in doelgebied

Regelmatig komt het voor dat een keeper, tijdens een situatie op of achter de doellijn belandt. Dat is onwenselijk. Het positioneren binnen het doelgebied is ook onderdeel van het keepersvak. Daaronder verstaan we:

  1. Waar stel je je op in het doel? Als keeper wil je je hoek verkleinen. Dat doe je door jezelf voor de doellijn op te stellen;
  2. Mee bewegen met de situatie. Zodra er bijvoorbeeld aan je linkerzijde een dreigende situatie ontstaat, draai je als keeper mee naar de linkerkant. Dat doe je door op zij te stappen richting de linkerpaal, waardoor je de korte hoek afschermt. Daarbij moet je je altijd bewust zijn wat er in je rug gebeurt, en dus niet teveel naar de voorste paal bewegen. Beter is het om dit te doseren, zodat je altijd nog het doel aan de rechterzijde kunt verdedigen.

 

Bovenstaande tips vormen geen onuitputtelijk overzicht waarmee je een betere keeper kunt worden. Het is meer een basis set aan tips, die bruikbaar zijn voor iedere keeper op elk niveau.

Wat vind je van dit artikel? Geef je mening:

1 reactie

Keeperlouisedecoligny · 20 maart 2019 op 08:30

fijn om dit te lezen, nu kan ik mezelf verbeteren. =)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *