Meteen beter voetballen door de juiste mindset

Laatst bijgewerkt door Erwin op

Hoe word je nu een goede voetballer? Dat is een hele goede vraag. Het antwoord daarop lijkt eenvoudig. Veel trainen en heel veel voetballen. Dat klopt ook. Hoe vaker je iets doet, hoe beter je erin wordt. Maar er zijn ook manieren om direct beter te worden in voetbal. Door met de juiste mindset met voetbal aan de slag te gaan, kun je snel grote stappen maken.

Hieronder vind je 9 Tips die je meteen helpen om echt een betere voetballer te worden.

 

10.000-uren regel

Voordat we naar onze tips gaan, staan we eerst stil bij de 10.000-uren regel.

In de jaren 90 deed de Zweedse psycholoog Anders Ericsson onderzoek naar het verband tussen oefenen en hoe goed je ergens in wordt. Daarvoor onderzochten ze schakers, muzikanten en sporters.

De conclusie van het onderzoek luidde dat de hoeveelheid van oefening bepalend was, hoe goed je ergens in kon worden. Ze zagen bijvoorbeeld dat de beste 20-jarige violisten, violisten waren die minstens 10.000 uur hadden geoefend. Ze concludeerden dan ook dat niet talent bepalend was hoe goed je ergens in wordt, maar als je maar 10.000-uren gericht traint, je  vanzelf wel ergens heel goed in wordt. De uitkomsten van het onderzoek werden gepubliceerd in het toonaangevende blad Psychological Review. Gevolg was dat er gedacht werd dat je als je maar lang genoeg trainde, je vanzelf wel expert zou worden.

Inmiddels zijn in de afgelopen jaren de conclusies van Anders Ericsson door nieuwe onderzoekers ontkracht. Uit hun onderzoeken bleek dat er inderdaad een verband was tussen de hoeveelheid oefening en bekwaamheid. Maar het ging slechts om een klein verband: 12%. De rest van de verschillen tussen de proefpersonen hadden niet direct te maken met de hoeveelheid van oefenen.

Wat dat wel veroorzaakte, bleek niet uit de onderzoeken. Aanleg zal er zeker mee te maken hebben. Als je iets je makkelijk afgaat, dan vind je het vaak automatisch ook leuk om te doen. Maar ook mogelijk leeftijd en de kwaliteit van de training hebben ermee te maken. De conclusie luidde in ieder geval dat de 10.000-uren regel een mythe was.

 

Intrinsieke motivatie

Wat je uit de 10.000 uren regel en de daarop volgende onderzoeken kunt constateren, is dat training belangrijk is om beter in voetbal te worden. Maar dat er nog veel meer bij komt kijken. Zo is de kwaliteit en intensiteit van de training bijvoorbeeld belangrijk. En je aangeboren talent.

Waar echter aan voorbij wordt gegaan, is de mentaliteit van de voetballer. De intrinsieke motivatie van een speler. Intrinsieke motivatie, is de motivatie die vanuit jezelf komt. Dat je ergens voor gaat, omdat je het zelf wilt! Niet omdat iemand anders het tegen je zegt.

 

In Voetbal International van 25 april 2018 zegt Kevin Hofland (ex-international & assistent-trainer van Fortuna Sittard over intrinsieke motivatie:

Is willen winnen te leren of een karaktereigenschap? ‘Een deel is karakter, een deel genen en je kunt een stukje sturen, maar niet veel. Iedereen wil winnen, zelfs de grootste flierefluiter. Maar het gaat ook om de manier waarop: wil je er ook wat voor laten? Wil je er pijn voor lijden? Dan valt driekwart al af.’

 

 

Intrinsieke motivatie is hard werken. Iedere dag weer. Op het voetbalveld en tijdens de training. Maar ook daarbuiten. Met de beste voetbalmentaliteit kun je jezelf als voetballer snel verbeteren. Je moet echt jezelf willen verbeteren. En daarvoor over hebben wat nodig is. Maar je moet het ook een beetje slim aanpakken.

In de volgende tips leg we verder uit, wat we daarmee bedoelen. Door het goed uitvoeren van deze tips kun je echt een goede voetballer worden.

 

goede voetballer worden

Photo by Markus Spiske freeforcommercialuse.net from Pexels

 

9 Tips om meteen beter te gaan voetballen

Hieronder vind je de tips, die je kunnen helpen om snel beter te gaan voetballen.

 

#1: Kijk met gerichte aandacht naar voetbalwedstrijden

Het aanbod aan voetbalwedstrijden op TV en online is enorm. Bijna iedere dag wordt er wel 1 of meerdere voetbalwedstrijden uitgezonden. De kans is dus groot dat je regelmatig naar een wedstrijd zit te kijken. Als je dan toch zit te kijken, dan kun je het volgende doen. Je kunt met speciale aandacht op 1 of enkele spelers te letten.

Volg wat ze doen in een wedstrijd. Hoe bewegen ze over het veld? Hoe lopen ze vrij? Wat doen ze in een duel? Er zijn zoveel details waarop je kunt letten. En je kunt er ontzettend veel van leren. Meestal zijn het niet de minste spelers die je in actie ziet. Doe er je voordeel mee. Je hebt goud in handen!

Volg dezelfde speler(s) niet 1 wedstrijd, maar doe dat in meerdere wedstrijden. Kies het liefst iemand uit die op jouw voetbalpositie speelt. Of van wie je fan bent. Je kunt zoveel leren door alleen al naar goede voetballers te kijken. Belangrijk is het dan om met gerichte aandacht te kijken. Dus echt begrijpen wat de speler doet. Maar ook hoe hij het doet.

Daarvan kun je enorm veel opsteken. Uiteindelijk is het idee dat je zelf ook de dingen die je gezien hebt, gaat toepassen in voetbalwedstrijden. Natuurlijk gaat dat niet zo maar. En misschien kun je het niet allemaal zo snel doen als een echte prof. Maar daar gaat het niet om.

Al pas je maar een klein stukje van wat je gezien hebt toe. Dan ben je alweer wat beter in voetbal geworden. In kleine stapjes jezelf verbeteren, daar gaat het om.

 

YouTube

YouTube is trouwens perfect om heel gedetailleerd allerlei acties terug te kijken. Je kunt de fragmenten eindeloos herhalen. Een passeerbeweging, een schot, een tackle, etc. Een goudmijn voor diegene die een betere voetballer wil worden.

 

Bezoek een wedstrijd

Een voetbalwedstrijd bezoeken is altijd leuk om te doen. Maar kan ook heel leerzaam zijn. Langs de lijn of in het stadion zie je het voetbal anders dan op het scherm. Andere dingen kunnen je opvallen. Je krijgt ook de sfeer van de wedstrijd mee. Kortom, ook hier leer je weer van. Probeer dan ook weer te letten op de details waar jij wat van kunt leren.

 

#2: Kijk in het veld altijd om je heen

Kijkgedrag in voetbal is onderbelicht. Maar het is super belangrijk. Door zoveel mogelijk om je heen te kijken tijdens een wedstrijd of training, zie je waar de bal, tegenstanders en medespelers zijn. Doordat je dit heel veel doet, weet je steeds beter waar de vrij ruimtes liggen. Hier kun je dan, met of zonder bal, naartoe bewegen. Maar je weet dan dus ook waar je medespelers zijn, zodat je die kunt aanspelen.

Door om je heen te kijken tijdens het voetbal, verbetert ook je spelinzicht. Je gaat het spelletje steeds beter zien en kunt steeds beter inschatten welke voetbalacties goed of fout zijn. In het artikel ‘Wat is spelinzicht en hoe verbeter je het?‘, gaan we dieper in op het begrip spelinzicht.

 

#3: Speel je medespeler op het juiste been aan

Een rechtsbenige speler speel je zoveel mogelijk aan op zijn rechterbeen. Voor een linksbenige geldt natuurlijk het tegenovergestelde. Dat klinkt heel simpel. Maar zelfs bij de profs zie je dit nog weleens mis gaan.

Natuurlijk kan het in bepaalde situaties niet anders. Maar zorg ervoor dat je van je medespelers weet of ze links-, rechts- of tweebenig! zijn. Als voetballer weet je zelf hoe vervelend het is, als je een bal op je zwakke been krijgt aangespeeld. Je medespelers zullen het ook zeker waarderen, als je ze op hun sterke been aanspeelt.

 

#4: Hou rekening met je vorm

Vorm is iets ongrijpbaars in sport. Er zijn wedstrijden dat bijna alles wat je doet, ook goed gaat. Je lijkt dan ‘vleugels’ te krijgen. Je bent dan in vorm. Maar er zijn ook wedstrijden, waarin alles lijkt tegen te zitten. Dan lukt er haast niets. Dat heet dan ‘uit vorm’ zijn.

Het lukt niemand om altijd in vorm te zijn. Zelfs Messi heeft weleens een mindere dag. Maar daar zijn er niet veel van. Belangrijk is het om, als je niet in vorm bent, dit te accepteren. Ga dan vooral niet proberen te overcompenseren. Ga terug naar de basis dingen. Probeer dan simpel te spelen. Daarmee kun je gedurende de wedstrijd vertrouwen opbouwen. Als het dan weer wat beter gaat, dan kun je weer ingewikkeldere dingen gaan doen 🙂

Vaak voel je zelf wel, vlak voor de wedstrijd aan hoe het met je vorm zit.

 

#5: Bereid je op jouw manier voor op een wedstrijd

Dag voor de wedstrijd

Een avondje stappen voor een voetbalwedstrijd is natuurlijk geen goede voorbereiding. Maar je hoeft de avond voor een wedstrijd ook niet om 7 uur in je bed te liggen. Belangrijk is om zoveel mogelijk je normale ritme aan te houden. Regelmaat is belangrijk.

Ben je iemand die graag al van tevoren over de wedstrijd nadenkt, dan is dat prima. Doe je dat niet, ook goed. Doe vooral hetgeen jou goed uitkomt, maar pak ruim voldoende slaap en geen alcohol of zwaar eten.

 

Wedstrijddag

Ook voor de wedstrijddag geldt dat je je normale ritme moet aanhouden. Maar zorg ervoor dat je op tijd wakker bent en ruim op tijd aanwezig bent. Een vaste routine is goed om aan te houden. Zo hoef je je om zo weinig mogelijk details druk te maken en kun je je concentreren op de wedstrijd.

Zorg er ook voor dat je materiaal en kleding in orde is. Je tas van tevoren al gepakt klaar staat. Allemaal details waar je je dan niet op hoeft te concentreren op de wedstrijddag zelf. Uiteraard horen daar schone en goed onderhouden voetbalschoenen bij. Op schone en lekker zittende voetbalschoenen speel je natuurlijk het lekkerst.

 

Wedstrijdspanning

Kriebels in je buik…. Zware benen…. Wedstrijdspanning hoort erbij. Ook voor een wedstrijd kun je wedstrijdspanning voelen. Daar is niks mis mee.

Zolang het bij gezond wedstrijdspanning blijft is het goed. Wedstrijdspanning heb je zelfs nodig om goed te kunnen presteren. Zie ook onderstaand interview met Nicky Kuiper van FC Eindhoven over de positieve aspecten van wedstrijdspanning:

 

 

#6: Train extra voor jezelf

“It’s never crowded along the extra mile.” [Wayne Dyer]

Bovenstaande quote is afkomstig van de Amerikaanse psychotherapeut Wayne Dyer. Hij deed heel veel onderzoek naar zelfontwikkeling en publiceerde daarover. Met zijn uitspraak “It’s never crowded along the extra mile“, bedoelt hij dat het loont om ergens extra voor te werken/trainen.

Als jij, waar anderen stoppen, door gaat met trainen, dus de extra mile “loopt”, dan zal het niet druk zijn. Omdat de meesten dan al gestopt zijn. Als je op die momenten doorgaat met trainen, bouw je dus een voorsprong op anderen op.

Een goed voorbeeld van een voetballer die dit principe toepast, is Arjen Robben. Robben is een zeer blessuregevoelige speler. Maar door zijn niet aflatende passie en trainingsarbeid, lukt het hem altijd om weer terug te komen van een blessure. Lees daarover ook maar eens het artikel “Arjen Robben traint als een 25-jarige“.

In dat artikel geeft trainer Jupp Heynckes een groot compliment aan Robben. Heynckes merkt op dat, ondanks dat Robben 34 jaar is en veel blessureleed heeft gekend, er nog nauwelijks ‘sleet’ op hem zit. Dat kan alleen maar als Robben bereid is ervoor te leven en de “extra mile” te trainen.

Dus, juist op de momenten, dat jij als enige (of met een paar anderen) nog even door traint, dat zijn de momenten dat je extra kwaliteiten opdoet. Bijvoorbeeld na de training nog even 20 keer afronden bijvoorbeeld.

 

#7: Lees alles over voetbal wat je kan lezen

Als je echt beter wilt worden in voetbal dan moet je voetbal bij wijze van spreken “ademen”. Het lezen over voetbal, online of in een tijdschrift of boek, is daar ook onderdeel van. Vooral door het lezen van interviews met spelers en trainers doe je extra kennis op. In dat soort artikelen vind je altijd wel een paar tips die je kunt gebruiken voor jezelf.

 

#8: Focus je tijdens de wedstrijd

Zodra de voorbereiding van de wedstrijd begint, ben je alleen maar met de wedstrijd bezig. Laat je niet afleiden door tegenstanders, publiek of de scheidsrechter. Maar ook: probeer je eigen gedachtes op het voetbal te richten. Focus je op jouw taken in de wedstrijd.

Goed focussen leer je door het zoveel mogelijk te doen. Dus veel wedstrijden spelen. Dan krijg je er ervaring mee. Je gaat ook herkennen wat goed bij jou werkt.

Raak niet gefrustreerd als het niet lukt. Het is een moeizaam proces, dat je alleen door veel te herhalen onder de knie krijgt. Het accepteren van fouten, die je tijdens de wedstrijd maakt, hoort ook daarbij.

Sta dus niet stil bij een fout. Maar ga altijd verder. Na de wedstrijd is er tijd om terug te blikken. Niet tijdens de wedstrijd.

 

#9: Zoek de vrije ruimte met en zonder bal

Het gebruiken van de vrije ruimte in het voetbal, is één van de basisprincipes van Johan Cruyff. Zowel als speler en als trainer maakte hij optimaal gebruik van de vrije ruimtes in het voetbal.

Voor een voetballer betekent dit dat je altijd op zoek moet gaan naar de vrije ruimte in het voetbal. Door bijvoorbeeld een dribbel. Maar ook door de vrije ruimte in te lopen als je de bal niet hebt.

Onderstaande video compilatie laat zien hoe spelers als Iniesta, Xavi, Busquets en Pirlo altijd optimaal gebruik maken/maakten van de vrije ruimte:

 

 

Het goed gebruik maken van de vrije ruimte, is een goed basisprincipe om in gedachten te houden als je gaat voetballen. Het helpt je om het simpel te houden voor jezelf.

Een beroemde uitspraak van Cruyff is: “Voetballen is heel simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.” En zo is het. Simpel voetballen is al een hele uitdaging op zich.

 

Tenslotte

Wij wensen je veel succes met toepassen van onze tips. Ze vormen een goede basis om direct verbetering aan te brengen in je voetbalspel. Op Voetbalminded vind je onder de rubriek ‘Beter voetballen‘ nog meer tutorials en tips om jezelf in voetbal te verbeteren.

 

 

Wat vind je van dit artikel? Geef je mening:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *