Artikel laatst bijgewerkt op juni 29, 2018

Het middenveld is cruciaal in het voetbal. Als je de slag op het middenveld wint, dan is de kans groot dat je de wedstrijd wint. Denk maar aan het grote FC Barcelona van de laatste jaren. Natuurlijk speelde en speelt daar Messi. En tot voor kort Neymar.

Maar in de jaren dat de Champions League werd gewonnen (’09, ’11 & ’15) had de ploeg ook de beschikking over een magistraal middenveld: Xavi/Rakitic, Busquets en Iniesta. Dit middenveld bepaalde het ritme van de wedstrijd en zorgde ervoor dat Barca ‘het tiki-taka voetbal’ kon spelen.

 

Je kunt ook denken aan het huidige middenveld van Real Madrid. Hier spelen o.a. Luka Modric en Toni Kroos, beide verkozen in het wereldelftal van 2017. Mede dankzij hun spel kan Cristiano Ronaldo excellereren.

Meest uitdagende linie

Coaches hebben dan ook de neiging hebben om hun belangrijkste spelers op het middenveld te zetten. Voor een voetballer is het misschien wel de meest uitdagende linie om in te spelen. Als middenvelder krijg je met zoveel aspecten van het spel te maken. Het begint er al mee dat je zowel aanvallende áls verdedigende kwaliteiten nodig hebt.

Maar hoe zorg je er nu voor dat je spel als middenvelder écht beter wordt?

Voetbalminded zet een aantal tips, speciaal voor middenvelders, op een rij. Tips die je helpen om je spel als middenvelder flink te verbeteren. Zodat je je nog beter thuis voelt op deze cruciale positie in het voetbal.

 

Winnen doe je met z’n allen. [Johan Cruijff]

 

Tips voor middenvelders

 

1. Ben je veelzijdig genoeg en/of bereid daarin te investeren?

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is een oprechte. Ben je voldoende veelzijdig om als moderne middenvelder te kunnen spelen? De vraag is dus niet kun je wel of niet slecht voetballen. Het gaat erom dat je er rekening mee moet houden dat je als middenvelder moet kunnen aanvallen én verdedigen.

De mate waarin je beide moet kunnen is natuurlijk mede afhankelijk van de positie waarop je speelt. Een verdedigende middenvelder moet beter in verdedigen zijn. En een aanvallende middenvelder beter in aanvallen. Voor de andere middenveld posities is de balans aanvallende/verdedigende kwaliteiten ongeveer 50:50.

Twijfel je over je veelzijdigheid? Vraag je coach, trainer en/of medespelers om hun mening wat je kunt verbeteren.  Zie je te weinig mogelijkheden? Dan kun je je ook richten op een positie in de aanval of verdediging.

Verder moet je bereid zijn om te investeren in trainingsarbeid om je veelzijdigheid te verbeteren. Ben je dus beter in aanvallen, dan moet je ook willen trainen op verdedigen. En andersom. Alleen zo kun je een veelzijdige speler worden. Een goed voorbeeld van een veelzijdige middenvelder is Arturo Vidal.

 

2. Zorg dat je conditioneel topfit bent

Een top middenvelder als N’Golo Kanté loopt meer dan 11 kilometer per wedstrijd. Het gaat niet zozeer om snelheid maar vooral om loopvermogen. Om dit te verbeteren kun je extra rondjes gaan hardlopen. Voor een betere voetbalconditie heeft dit niet zoveel zin. Omdat voetbal een variabele intensiteit* heeft, kun je beter je inspanningsintensiteit verhogen.

* je doet korte sprints, lange sprints, wandelt, draaien en keren etc.

Voetbalconditie kun je verbeteren door intervaltrainingen. Mét en zonder bal. Onderstaand filmpje is een voorbeeld van een training bij de U-19 van Ligue 2 club FC Valenciennes, waarbij naast de voetbalconditie ook de looptechniek wordt verbeterd:

 

 

3. Hou rekening met de omschakeling bij balverlies

De omschakeling is cruciaal in het moderne voetbal. Daarom is het altijd goed om, zodra een medespeler in balbezit is,  te kijken hoe je ‘staat bij balverlies’. Dus wat kun je doen, mocht er balverlies zijn? Kun je goed je directe tegenstander afdekken of kan deze zo weglopen in je rug? Als je bij balbezit met zijn allen naar voren rent, dan betekent balverlies een grote kans op een tegengoal.

Hou hiermee dus rekening. Onderlinge afspraken helpen hierbij. Wie gaat wel mee naar voren en wie niet.

Wees je dus bewust van je positie in het veld. Het afschermen van de omschakeling bij balverlies kun je doen door altijd tussen je tegenstander en je eigen goal (dit is Tip 1 uit Tips voor verdedigers) in te blijven. Zo scherm je in ieder geval de weg naar je eigen doel af.

 

4. Probeer altijd een schuine- of dieptepass te spelen (voorkom balverlies)

Bij balbezit is het altijd goed om eerst te kijken of je een schuine pass naar een medespeler kunt spelen. Hieronder een plaatje wat er met een schuine pass wordt bedoeld:

Schuine pass

Schuine pass

In bovenstaand plaatje is goed te zien waarom de speler in balbezit (de linkermiddenvelder), het beste voor optie 1 (schuine pass) of optie 2 (dieptepass) kan kiezen.

In beide gevallen is er sprake van spelverplaatsing naar voren. Bovendien worden er zo spelers van de tegenstander uitgespeeld (de middenvelders). Naast een schuine pass, kun je natuurlijk ook een dieptepass te overwegen. Probeer vooral een breedtepass of pass terug te voorkomen. Daarvoor zijn de volgende redenen:

  • De kans op balverlies bij een breedtepass op het middenveld is groot. Bijkomend gevaar is dat bij balverlies de weg richting het eigen doel vaak helemaal open ligt;
  • Het is altijd beter om de bal voorwaarts te spelen dan achterwaarts. De reden is simpel. Je komt op die manier dichter bij het doel van de tegenstander. De kans op een doelpunt neemt dus toe. Mocht je als ploeg toch balverlies lijden. Dan is het altijd beter om dit te doen, zo ver mogelijk weg van het eigen doel.

 

5. Pass met de juiste balsnelheid

Hiermee wordt bedoeld dat je niet te hard maar zeker niet te zacht naar je medespelers passt. In beide gevallen is de kans op balverlies aanwezig. Eigenlijk is het ’t beste, om iets te hard te passen.

Naast de juiste balsnelheid is het ook van belang om je medespeler op zijn juiste been aan te spelen. Dus een rechtsbenige speler speel je het liefst aan op zijn rechterbeen. Voor een linksbenige speler geldt natuurlijk het omgekeerde. Dit vereist dus dat je van je medespeler weet of ze rechts- of linksbenig zijn!

Op die manier dwing je je teamgenoten om net iets sneller te handelen. Je verhoogt op die manier de alertheid van je medespeler. En je krijgt meer vaart in het spel. Het passen met de juiste snelheid vereist veel oefening. Het is goed om de passoefeningen te combineren met loopacties.

 

Oefenvorm René Meulensteen

6. Kies op de juiste momenten diepte in je spel

Veel spelers vragen graag de bal in de voeten. Om vervolgens van daaruit een volgende actie/pass te doen. Middenvelders met ‘diepte in hun spel’ hebben echter een toegevoegde waarde. Denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse spelers Davy Klaassen en Jens Toornstra.

Als je je acties in de diepte goed doseert én afstemt met je teamgenoten, verhoog je de kans om 1 of meerdere keren per wedstrijd vrij voor de keeper te komen. Het goed timen om de buitenspelval te omzeilen is daarbij ook erg belangrijk.

Deze kwaliteit kun je eigenlijk alleen echt goed trainen tijdens wedstrijden of partijspel.

 

7. Verbeter je spelinzicht en positiespel

Spelinzicht is een basis kwaliteit waarover iedere middenvelder moet beschikken. Eén van de manieren om spelinzicht te trainen is via positiespel. Het uitgangspunt van een goed uitgevoerd positiespel wordt hieronder uitgelegd.

Een goed uitgevoerd positiespel houdt onder meer in, dat je er als ploeg voor zorgt dat de speler in balbezit, altijd minimaal 2 afspeelmogelijkheden heeft. Dit is een onderdeel dat uitstekend te trainen is. Er zijn ook talloze oefeningen om dit te trainen:

 

Positiespel Nederlands elftal
Lees alles over de kracht van spelinzicht en nog meer manieren om dit te verbeteren in onze artikel ‘Wat is spelinzicht en hoe verbeter je het?‘.

 

 

8. Werk aan je pass/schot

Traptechniek behoort tot de basisvaardigheden van een middenvelder. Iedere middenvelder moet de bal naar een speler van zijn eigen team kunnen spelen.

Wil je je als middenvelder kunnen onderscheiden? Werk dan aan je (afstandsschot). Op het middenveld krijg je vaak meer ruimte om uit te halen voor een schot dan als je voorin staat.

 

9. Wees je goed bewust van je positie op het veld

Net zoals traptechniek tot de basisvaardigheden hoort, geldt dat ook voor je goed positioneren op het veld. Hiermee wordt bedoeld dat je je bewust bent van je positie op het veld en waar je medespelers en tegenstanders zich bevinden.

Je kan dit oefenen door tijdens wedstrijden en partijspellen (te proberen) constant om je heen te kijken.  Op die manier ontwikkel je een soort van bewustzijn waar iedereen zich op het veld bevindt.

Misschien is het trainen van je ‘mind’ tot een soort strategische map van het veld wel het moeilijkste onderdeel van voetbal. Voor een deel is dit ook door je aanleg/talent bepaald. Maar het is ook trainbaar en kan je wel een enorm voordeel opleveren. Alle grote voetballers beschikken over deze kwaliteit.

 

Kijkgedrag

Doordat je je hier meer bewust van wordt, weet je beter waar op het veld je teamgenoten vrij staan. Het het trainen van je kijkgedrag verbeter je je spelinzicht. Een goed spelinzicht is essentieel bij het verdedigen van je positie. Maar ook helpt het bij het vrijlopen en passen, omdat je ziet waar de vrije ruimtes op het veld liggen.

In ons artikel “Wat is spelinzicht en hoe verbeter je het“, dat we al eerder noemden, gaan wij naast spelinzicht ook uitgebreid in op kijkgedrag. Omdat iedere speler spelinzicht nodig heeft, is dit artikel echt een aanrader om te lezen.

 

10. Wordt sterker in de duels

Niet alleen in de verdediging en in de aanval worden duels ‘uitgevochten’. Ook op het middenveld moet je fysiek strijd kunnen leveren. Dit betekent onbevreesd en met overtuiging de duels aangaan. Dit onderdeel kun je goed trainen door bijvoorbeeld veel 1 tegen 1 duels te spelen.

 

 

Misschien dat je een beetje overdonderd bent door deze (lange) lijst met tips. Vergeet niet dat: je niet alle onderdelen tegelijk kunt verbeteren. Een goed idee is om er een paar vaardigheden tussenuit te pikken. En vervolgens een maand of drie hier intensief aan te werken.  Vervolgens pak je er weer paar op, waar je weer een periode van 3 tot 4 maanden mee aan de slag gaat.

Als je het op die manier aanpakt, dan kun je echt goed focussen op een aantal onderdelen van het voetbal. Op die manier kun je écht verbeteren op die onderdelen.

 

Bonustip

Tenslotte nog een bonus tip.

Een onderdeel waarop je snel vooruitgang kunt boeken is het trainen van het aannemen/afschermen van een bal met een tegenstander in je rug. Deze vaardigheid kun je in alle linies van het voetbal goed gebruiken.

Bij deze vaardigheid gaat het erom dat je jezelf breed maakt en de bal goed afschermt van de tegenstander door je lichaam ‘erin’ te draaien. Je hebt minimaal 3 spelers nodig om dit te oefenen. Onderstaand filmpje (helaas van wat mindere kwaliteit), laat een variant hierop zien.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *